Жалпы мугалимдердин көйгөйү
Исрайилидин Алимов, Катраң орто мектебинин окуу бөлүмүнүн башчысы:
“УЛУУ МУУНДАГЫ МУГАЛИМДЕР МЕНЕН ЖАШ МУГАЛИМДЕРДИН ОРТОСУНДАГЫ ОРТОК ПИКИРДИ КИМ ТАБАТ?”
Мектептердеги заманбаптыкка байланыштуу улук мугалимдер менен кенже мугалимдердин ортосундагы келишпестиктерди жоюу бул өзүнчө маселе.
Заманбап билим берүү чөйрөсүндө мектептердеги заманбаптыкка байланыштуу улук мугалимдер менен кенже мугалимдердин ортосунда пикир келишпестиктер көп кездешет.
Бай тажрыйбага ээ жана салттуу окутуу ыкмаларына көнүп калган улук педагогдор, кенже мугалимдер өз иштерине киргизип жаткан жаңы технологиялардан, ыкмалардан жана методологиялардан чочулап, күмөн санашы мүмкүн. Бирок, улук окутуучулар жана кенже мугалимдер бири-бирине каршы туруунун ордуна, пикир келишпестиктерди жоюу жана тажрыйба жана идеялар менен бөлүшүү үчүн жагымдуу шарттарды түзүү үчүн биргелешип иштей алышат.
Бул көйгөйдү чечүүнүн биринчи кадамы-ар бир педагогдун мектептин жалпы өнүгүүсү үчүн баалуу боло турган өзүнүн уникалдуу тажрыйбасы жана билими бар экенин түшүнүү. Улук мугалимдер өз билимдери жана тажрыйбалары менен бөлүшө алышат, ал эми кенже мугалимдер жаңы идеяларды жана инновациялык ыкмаларды киргизе алышат. Окуу пландарын жана программаларын иштеп чыгууда эки ыкманы тең эске алууга болот, бул окуучулардын натыйжалуу окуусуна жана өнүгүүсүнө алып келет.
Экинчи кадам ачык жана ишенимдүү чөйрөнү түзүү, анда мугалимдер өз ой-пикирлерин эркин айта алышат жана окутуунун ар кандай ыкмаларын талкуулай алышат. Улук мугалимдер менен кенже мугалимдердин ортосунда үзгүлтүксүз жолугушуулар жана тажрыйба алмашуу байланышты жана түшүнүктү жакшыртууга жардам берет. Ар бир педагог өз пикирине укуктуу экенин эстен чыгарбоо керек жана анын пикири урматталып, эске алынышы зарыл.
Үчүнчү кадам-мектеп программасына жаңы технологияларды жана ыкмаларды акырындык менен киргизүү. Кескин өзгөрүүнүн ордуна, улук мугалимдер жана кенже мугалимдер жаңы методикаларды акырындык менен ишке ашыруу үчүн кызматташып, бардык педагогдорго бул өзгөрүүлөрдүн натыйжалуулугун адаптациялоого жана баалоого мүмкүнчүлүк берет. Чоңдорго билим берүү жана жаңы технологиялар боюнча семинарларды өткөрүү жаңы ыкмаларды түшүнүүгө жана кабыл алууга жардам берет.
Төртүнчү кадам-ар бир педагогдун жетишкендиктерин колдоо жана таануу. Ар бир педагогдун билим берүү процессине кошкон салымын, алардын стажына жана окутуу методикасына карабастан, белгилөө жана баалоо маанилүү. Колдоо жана өз ара таануу мотивацияны жана жөндөмдүүлүккө болгон ишенимди түзүүгө жардам берет, бул өз кезегинде Улук мугалимдер менен Кенже мугалимдердин ортосундагы гармониялуу мамилеге алып келет.
Жыйынтыктап айтканда, мектептердеги заманбаптыкка байланыштуу Улук мугалимдер менен кенже мугалимдердин ортосундагы келишпестиктерди жоюу биргелешкен аракетти жана ачык диалогду талап кылат. Тажрыйба алмашуу, ишенимдүү атмосфераны түзүү, акырындык менен жаңы ыкмаларды киргизүү жана ар бир педагогдун жетишкендиктерин таануу аркылуу билим берүү процессинде гармонияга жана натыйжалуулукка жетишүүгө болот.
Мектептердеги заманбаптык жөнүндө улук мугалимдер менен кенже мугалимдердин ортосундагы мамилени оңдоонун көптөгөн жолдору бар. Биринчиден, диалог үчүн ачык жана ишенимдүү атмосфераны түзүү керек. Ар бир тарап угуп, урматталганын сезиши маанилүү. Үзгүлтүксүз жолугушуулар жана талкуулар процесске жардам берет.
Дагы бир маанилүү аспект – билим жана тажрыйба алмашуу. Улук мугалимдер өз билимдерин жана көндүмдөрүн кенже мугалимдер менен бөлүшүүгө даяр болушу керек, ал эми кенже мугалимдер жаңы идеяларга жана ыкмаларга ачык болушу керек. Окутуу жана насаатчылык байланыш жана тажрыйба алмашуу процессинде маанилүү ролду ойной алат.
Заманбап билим берүүдөгү өзгөрүүлөрдү да эске алуу керек. Кенже мугалимдер көбүнчө улуу педагогдор үчүн пайдалуу боло турган билим берүү технологиялары жана окутуу ыкмалары боюнча жаңы көз карашка ээ. Жаңы ыкмаларды четке кагуунун ордуна, улук педагогдор жаңы методикаларды үйрөнүүгө жана колдонууга аракет жасоосу дурус болот.
Акырында, ар бир педагогдун күчтүү жактары жана билим берүү процессине өзгөчө салымы бар экендигин унутпоо керек. Аларды салыштыруунун же бирин экинчисинен жогору коюунун ордуна, алардын жөндөмдөрүнүн жана тажрыйбасынын ар түрдүүлүгүн таануу жана баалоо зарыл. Жамааттык аракет жана өз ара урматтоо гармониялуу жана жемиштүү билим берүү чөйрөсүн түзүүгө жардам берет.
Жыйынтыктап айтканда, мектептерде заманбап жөнүндө улук мугалимдер менен кенже мугалимдердин ортосундагы мамиле ачык диалог, билим жана тажрыйба алмашуу, заманбап билим берүүдөгү өзгөрүүлөрдү эске алуу жана ар бир педагогдун өзгөчөлүгүн таануу аркылуу жакшыртылышы мүмкүн. Биргелешип, биз ар бир мугалим гүлдөп, окуучуларыбыздын келечегине салым кошо ала турган билим берүүчү чөйрөнү түзө алабыз.